Vytisknout
Nadřazená kategorie: Testy techniky
Kategorie: Dalekohledy
Zobrazení: 3252

   

    Je velmi pohledný, perfektně provedený, kompaktní a lehký ( 1,5 kg ), má rovné pole pro formát APS-C. Je to pouze achromát - nic víc výrobce neslibuje a ani v praxi se zázrak nekoná... Tento cestovní refraktorek, pro mne luxusnější hledáček pro dlouhooniskový katadioptr, s průměrem objektivu 62 mm a ohniskovou vzdáleností 520 mm ( tedy F/8,4 ) pochází od čínského velkovýrobce Long Perng. Jedná se tedy o firmou Vixen rebrandovaný dalekohled. Tolik stručná minirecenze na úvod.

 

 

CELKOVÁ KONCEPCE REFRAKTORU 

   Pro toho, kdo má rád refraktory i v malém provedení, je velice příjemné se s tímto "dětským" dalekohlídkem pokochat. Když ho "roztáhnete" do pracovní polohy a přidáte "Red-Dot", tak trochu dospěje a začne připomínat opravdový refraktor a nikoli krátký a světelný hledáček. A když ho osadíte optickým hledáčkem, ještě víc dětským, než je on sám, tak paradoxně dospěje úplně a tváří se vážně a jako plnohodnotný dalekohled... smile 

 

 

   Ten stejně krásně provedený optický minihledáček je ale od firmy William Optics. Vtip je v tom, že většina produkce tohoto prodejce má kořeny opět u zmiňovaného taiwanského megavýrobce. Není tedy divu, že to k sobě hezky pasuje, a že trochu znalým připomene první obeznámení s malým Vixenem A62SS spoustu stejně provedených malých refraktorů právě od WO, ale i Lacerty a některé refraktory od TS. A samozřejmě by se našly ještě další firmy, které rebrandují stejně jako japonský Vixen. Na stránkách TS se např. můžete podívat na dva designově stejně provedené, ale větší, refraktory Long Perng s ED dublety o průmerech 80 a 90 mm. Oba mají ohniskovou vzdálenost 500 mm, čemuž odpovídá světelnost F/6,25, resp. F/5,5.

Pro úplnost dodejme, že původní refraktor, který firma Long Perng vyrábí už min. 5 let, je v černém provedení a nese označení S520M - A62 mm F/8,4. V úplně identické podobě se nějakou dobu prodává v USA pod sesterskou značnou SW, tedy Orion USA, jako "Star Blast Travel Scope". Nejedná se tedy o žádnou novinku a pozitivním důsledkem této skutečnosti je to, že na webu je k nalezení řada uživatelských recenzí. Většina z nich je velmi pozitivních.

Aby měl čtenář těchto mých řádků skutečnou představu o rozměrech tohoto refraktorku, přidávám několik fotografií, na kterých je zachyceno porovnání s ED 81S, jehož ohnisková vzdálenost činí 625 mm. 

 

 

 

   Vidíte, že ve složeném stavu disponuje A62SS cca 3/5 délky většího brášky, jehož handicapem je v tomto pevná rosnice. Kromě vysouvací rosnice určuje příjemnou kompaktnost malého achromátu i jeho optický design. Nejde totiž o pravý 4-čočkový Petzval, ale spíš o klasickou konstrukci teleobjektivu ( pro méně znalé - teleobjektiv, na rozdíl od dlouohoohniskového objektivu, má menší konstrukční délku, než odpovídá jeho ohniskové vzdálenosti ). Nejde tedy o dva dublety, které jsou blízko u sebe v rámci objektivové objímky, jako je to u pravého Petzvalu. Zde je druhý dublet až před okulárovým výtahem - má zápornou optickou mohutnost, tedy plní funkci Barlowu a současně rovnače pole. Stejný optický design používá Vixen u jeho neo-achromátu o průměru 140 mm, nebo Bresser u achromátu 152 mm s delším ohniskem. Přední dublet je tedy ve skutečnosti daleko světelnější a ten zadní - fungující i jako Barlow, je už podstatně menšího průměru a paprsky světla se za ním sbíhají do ohniska ve velmi ostrém úhlu, což umožňuje minimální vinětaci i po průchodu 1,25" prodlužovacím tubuskem nebo 1,25" zrcátkem ( viz. dále ).

 

 

MECHANICKÉ PROVEDENÍ DALEKOHLEDU 

Achromát A62SS jde velice snadno rozšroubovat na dvě části, čímž se můžete na obrázcích výše podívat na provedení a umístění zadního optického členu. Při úplně zasunutém Crayfordu je tento dublet už v podstatě uvnitř tubusku výtahu. Vnitřek přední části refraktoru je vyplněn poměrně složitým plastovým výliskem, jakýmsi trychtýřem vytvářejícím soustavu clon ( viz. foto níže ), na jehož zadním konci je zašroubován onen barlow-rovnač. 

 

 

Popis na objímce objektivu slibuje "High-resolution", tedy podobně jako okuláry Vixen HR. Na prostý achromát je to poněkud troufalé tvrzení, nicméně jak se dále dozvíte, objektiv je sféricky velice dobře korigován a co se týče onoho rozlišení, tak jsem byl ve výsledku příjemně překvapen. Identický přívlastek s okuláry Vixen HR je ale dozajista náhoda, neboť stejným popisem na objímce objetkivu disponují od počátku, tedy min. 5 let, i originální refraktory Long Perng. 

 

 

 

   Vixen A62SS je dodáván v lehké, přitom však dostatečně pevné,  černé tašce ( viz. foto výše ), ke které je přiložen i popruh k nošení přes rameno. Uvnitř je dostatek místa i pro zrcátko a hledáček s červeným bodem, které ale  nejsou součástí dodávky. Standardně je přiložen jen prodlužovací tubusek, který je sešroubován ze dvou dílů - redukce z 1,25" barelu na vnější T2 závit a tubusek, který má na jednom konci logicky T2 závit vnitřní a na druhém šachtu 1,25". Oba díly jsou vzorově provedené - nejde o levný elox, nýbrž o kvalitní lesklý lak, tak jak to známe z příslušenství od WO, či Omegonu. Vnitřek je drážkovaný, navíc vyčerněný matnou barvou a 1,25" příslušenství se do šachty upíná přes mosazné pero. V barelu na vstupu je k dispozici 1,25" filtrový závit. Držák hledáčku - patka standardního rozměru - je od výrobce namontován na tubusu a jeho provedení je rovněž nadprůměrně kvalitní. V přepravní tašce je očekávaně přibalen i návod k použití, utěrka pro čištění optiky a 3 mm imbus klíček. 

 

 

   Jak už jsem zmiňoval, celkové provedení dalekohledu je na vynikající úrovni a převyšuje úroveň originálních, tedy "Made in Japan", SD refraktorů. Namísto lesklého bílého laku je použita kvalitní perličková úprava ( viz. foto výše ) a o třídu kvalitnější je i okulárový výtah - jde o plnohodnotný 2" Crayford, který je plně otočný a jehož zdvih je dostatečných 60 mm. Na výstupu 2" tubusku výtahu je SC závit, na kterém dostanete od výrobce našroubovanou redukci na 1,25" šachtu, která je stejně jako tubusek výtahu  kvalitně lakovaná  a uvnitř už pochopitelně vybavená mosazným perem. Pokud by někdo potřeboval k tomuto dalekohlídku použít větší zrcátko nebo hranol - tedy T2 a velké 2" - lze tak učinit se správně zvoleným příslušenstvím s SC závitem na vstupu ( např. na úvodní fotografii je takto použit Baader T2 90° Amici hranol ). Výrobce na Taiwanu nešetřil ani na krytce objektivu, která na rozdíl od standardních plastových od Vixenu, je rovněž lakována ( tentokrát polomatnou černou barvou ) a uvnitř vylepena bílou sametkou. Výčet superlativů skončíme u zaostřovacích koleček výtahu, která na vzdálenější pohled vypadají jako plastová, nicméně jsou poctivá mosazná, opatřena perfektním polomatným nátěrem. 

 

 

OPTICKÉ VLASTNOSTI Z POHLEDU POZOROVÁNÍ

Někteří uživatelé, kteří na zahraničních fórech diskutují o vlastnostech tohoto refraktoru, mají snahu této čtyřčočkové koncepci přisuzovat status "semi-apo", jeden dokonce až tak, že objektiv má blíže k ED... Zůstaňme ale při zemi a u popisu firmy Vixen - jedná se pouze o achromát. Pokud by refraktor poskytoval lepší barevnou korekci, tak japonský prodejce, vyrábějící i "neo-achromát" s parametry 140 mm, F/5,7, sestávající rovněž ze dvou dubletů, by si určitě dal záležet na tom, aby nám případné vylepšení u mnou recenzovaného refraktoru vhodně zdůraznil. Ve skrytu duše jsem si samozřejmě i já tak trochu přál, aby byl tento achromát o něco lepší, ale už první pohled před prodejnou SUPRA do protisvětla přes 3,5 mm Nagler ukázal, že modrofialové haló je spíše obvyklé velikosti. Doma jsem pak samozřejmě dalekohled řádně potrápil a vyzkoušel různé kombinace s hranoly a binohlavami. Klasický, tedy malý hranol, zde vůbec nepomáhá. Zmenšení barevné vady je vidět až po průchodu světla pořádnou hromadou skla, tzn. při použití osvědčené kombinace "násobič + hranol + binohlava". Kupodivu je mírné zlepšení patrné po průchodu 90° Amici T2 hranolem od Baaderů. Dále si refraktor dobře rozumí s TV Powermatem 2,5x. Doposud jsem popisoval vlastnosti Vixenu A62SS spíše z pohledu denního pozorování. Při nočním pozorování je situace o poznání lepší a refraktor poskytuje velmi ostrý a kontrastní obraz i pro velká zvětšení. Např. na Měsíci je obraz velmi dobře použitelný i při zvětšení 150x. Při terestrickém použití ve dne je obraz při zvětšení cca 60x ještě velmi čistý a pokud se nedíváte na špičky stromů proti obloze, zbytkovou barevnou vadu nevnímáte. Horší je to s věrností barevného podání u většího zvětšení, neboť modrofialový nádech se zde začne nemilosrdně vtírat... Zmíněný neduh není naštěstí v noci tolik vidět. Jinak při běžných zvětšeních je obraz velmi ostrý a příjemně vysoké rozlišení se ukázalo i při fotografickém nasazení. Objektiv je velmi dobře sféricky korigován.

Protože jsem dlouhou dobu netestoval žádný achromát, tak jsem neměl ani potřebu zabývat se vlastnostmi některých filtrů, které se prodávají za účelem zmenšení zbytkové barevné vady. Mám tímto na mysli především filtry ze sortimentu německé firmy Baader Planetarium. A tak mi to nedalo, vybrané filtry jsem si zapůjčil v SUPRA Praha a na malém recenzovaném achromátu je detailně vyzkoušel. Aby nebyla tato recenze neúnosně dlouhá, rozdělil jsem jí na dvě části. Podrobné výsledky o vlastnostech čtyřech filtrů se dozvíte zanedlouho z druhého dílu... wink  Po pravdě jsem od toho moc nečekal, žádné zázraky se ani neděly. Nicméně v některých případech jsem naopak musel připustit, že tu a tam je použití některých filtrů opravdu přínosné.  Malou ukázku, která mé konstatování dobře ilustruje, vám ukáži již v tomto odstavci. Níže si můžete prohlédnout ukázkovou scénu, na které se dobře projevila typická zbytková barevná vada achromátu. Následuje fotografie docílená aplikací filtru Baader Contrast Booster. Pozitivní efekt tohoto filtru je dobře vidět, tudy cesta opravdu vede... 

 

 

OPTICKÉ VLASTNOSTI VE FOTOGRAFICKÉM POUŽITÍ

 

   Tímto jsme se dostali k fotografickému použití malého refraktoru A62SS. I zde se budou mnou získané zkušenosti prolínat s výše zmiňovaným testováním některých filtrů. A toto vše bude předmětem druhého dílu této uživatelské recenze.